MKNM "Synergia"

Stan: Ukończony

W.I.N.K.O

W.I.N.K.O

Wielofunkcyjny Interaktywny Nablatowy Kontroler Oprogramowania

Cel:

Stworzenie urządzenia umożliwiającego kontrole wielu urządzeniom jednocześnie, za pomocą przejrzystego, czytelnego i dynamicznego interfejsu użytkownika.

Szczegółowa zasada działania:

Na szklanym, zmatowionym blacie stołu za pomocą umieszczonego pod nim rzutnika wyświetlane są informacje i wizualizacje. Wprowadzanie danych odbywa się przy pomocy „klocków” z nadrukowanymi od spodu specjalnymi kształtami.
Kamera zczytuje obraz, a oprogramowanie „rozpoznaje” kształty i określa ich współrzędne, przyspieszenie, prędkość i kąt obrotu. Możliwe jest również wprowadzanie danych poprzez dotknięcie powierzchni stołu palcem.

Umożliwia to kontrolowanie wielu parametrów jednocześnie, oraz eliminuje konieczność używania zawodnych elementów mechanicznych (potencjometry, przełączniki itp.).

Zastosowania takiego kontrolera są nieograniczone. Można go wykorzystać do sterowania robotami, maszynami, pojazdami, jak i również tworzenia efektownych i dynamicznych prezentacji.

Największą zaletą tego urządzenia jest multimedialność i brak ograniczeń, co do rodzaju urządzeń, z którymi będzie ono powiązane. Ogromnym ułatwieniem jest też możliwość wprowadzenia czytelnego, w pełni dynamicznego interfejsu użytkownika, co w dużym stopniu usprawnia i ułatwia pracę.

Oprogramowanie bazuje na darmowej, otwartej bibliotece reacTIVision wykorzystującej protokół TUIO, dzięki któremu możliwa jest komunikacja z dowolnym oprogramowaniem zewnętrznym.

Do skonstruowania takiego kontrolera potrzebnych jest kilka urządzeń:

  • Kamera przemysłowa stosunkowo wysokiej jakości
  • ProjektorZałożeniem projektu jest uzyskanie obrazu o dużej przekątnej ze stosunkowo niewielkiej odległość (liczy się wygodna wysokość stołu). Stąd też najlepszym rozwiązaniem jest rzutnik typu ST (short throw). Np. BENQ MP772 ST, którego obecnie używamy.. Rzutnik ten umożliwia uzyskanie obrazu o przekątnej ok. 49” z odległości 62 cm.Istnieje oczywiście możliwość wykorzystania innych rzutników, lecz wtedy konieczne byłoby zbudowanie wysokiego stołu, co utrudniałoby jego obsługę.
  • Materiały do zbudowania ramy stołu
  • Komputer PC

*

Zakończenie projektu:

Skład grypy:

  • Grzegorz Hajdukiewicz
  • Tymon Tobolski
  • Jacek Wieczorek

W skrócie o działaniu urządzenia:

Zasada działania urządzenia polega na wyświetlaniu na zmatowionej szybie stołu animacji i grafik za pomocą umieszczonego pod niem rzutnika i układu luster. Obraz z powierzchni stołu zczytywany jest za pomocą kamery, a następnie przetwarzany przez oprogramowanie analizujące obraz. Dzięki temu możliwe jest identyfikowanie akcji użytkownika realizowanych poprzez dotykanie blatu stołu palcami, bądź przedmiotami.

Historia powstania udoskonaleń do projektu WINKO:

21 marzec 2011 r.

Wstępna wizualizacja projektu

 

25 marzec 2011 r.

Uczestnicy X Forum Aktywności Studenckiej na temat projektu: „Chcemy mieć to w domu!” :)

 

27 marzec 2011 r.

Nowa jednostka centralna dla winka!

 

23 kwiecień 2011 r.

Przygotowaliśmy już elementy ramy wzmacniającej konstrukcję nowego stołu .
Pozostało ją dopieścić, wypiaskować i pomalować – trzymajcie kciuki!

 

27 październik 2011 r.

Od projektu do efektu!
Chyba wyszło nam całkiem nieźle. Konstrukcja gotowa na DAS.

Dziękujemy wszystkim przybyłem na obie – Wrocławską i Legnicką – prezentacje projektu.

 

 

Za transfer treści między stronami winko.tumblr.com i synergia.pwr.wroc.pl w celu zachowania historii powstawania urządzenia, odpowiadał historyk Synergii DB.