MKNM "Synergia"

Stan: W ciągłym doskonaleniu

Rowerowy wyświetlacz widmowy

Rowerowy wyświetlacz widmowy

Zasada działania wyświetlacza widmowego opiera się na wykorzystaniu bezwładności ludzkiego oka. Załączane
w odpowiednich chwilach czasu diody LED tworzą matrycę pikseli. Przy odpowiedniej prędkości obrotowej koła,
punkt zdąży ponownie rozbłysnąć, zanim zniknie z pamięci mózgu. W ten sposób otrzymuje się wrażenie ciągłego obrazu. Pełna matryca wyświetlacza składa się ze 120 pozycji na obrót po 30 diod w rzędzie.

widmowy_projekt

Układ jest zasilany bateryjnie i składa się z głównej płytki zasilającej oraz trzech peryferyjnych modułów wyświetlających obrazy. Elektronikę oparto na mikrokontrolerze ATmega8 taktowanym na 16 MHz. Jako element świecący zastosowano adresowalną taśmę RGB LED WS2812B. Każda dioda jest sterowana niezależnie (poprzez podanie wartości dla wewnętrznego PWM) i może świecić na 16 milionów różnych odcieni. Obrazy zapamiętuje zewnętrzny układ pamięci EEPROM, dzięki czemu można je odtworzyć także po wyłączeniu zasilania. Do synchronizacji wyświetlacza wykorzystano kontaktron wraz z magnesem umieszczonym na ramie roweru. Wyświetlacz dopasowuje się do prędkości jazdy i działa w zakresie od 15 do 40 km/h.

widmowy_mario

Wraz z wyświetlaczem powstało oprogramowanie PC komunikujące się z urządzeniem poprzez Bluetooth.
W programie można zarówno wczytywać gotowe obrazki (.jpg .btm .png) lub też stworzyć własną kompozycję, wybierając kolor i wielkość „pędzla”. Widoczny po prawej stronie rysunku punkt imituje położenie magnesu na ramie roweru, dzięki czemu, niezależnie od budowy pojazdu, obraz pozostaje prawidłowo obrócony. Na poniższych rysunkach widać kolejno : obraz zadany, efekt konwersji, obraz wyświetlony.

widmowy_przyklady

W przyszłości planuje się zaprojektowanie dodatkowej obudowy, dodanie możliwości wyświetlania krótkich animacji oraz przeniesienie aplikacji z PC na Smartphona, co pozwoli cieszyć się dowolnym obrazkiem nawet podczas długich wycieczek rowerowych.